Sabien Clement

 “Een beeld spreekt je aan of niet. Je kan dat niet verkopen.”

Toen Sabien Clement op de lagere school in Marke voor het eerst het woord illustratrice hoorde, wist ze dat het dat was wat ze wilde worden. Vandaag is ze één van de meest gevraagde illustratrices van Vlaanderen en won ze tal van prijzen. Op zondag 22 april komt ze langs op het Jeugdboekenfeest in Menen, waar ze van A tot Z zal uitleggen hoe een tekening tot stand komt.

Sabien volgde een opleiding beeldende vorming in Brugge en verhuisde na haar opleiding Grafische en Illustratieve Vormgeving aan het Sint-Lucas Instituut in Antwerpen definitief naar Gent. “Ik was de fietstochtjes van Marke naar Kortrijk echt wel beu,” vat Sabien het samen. Ze huurde een klein huisje aan de Graslei en vond aan de overkant van de straat een job in de horeca. Het café ‘Het verschil’ werd naar eigen zeggen haar tweede thuis.  Ondertussen stuurde ze naar heel wat uitgeverijen een pakketje met haar illustratie werk en belde persoonlijk naar schrijvers. In het begin zonder veel succes.

Begin de jaren 2000 krijgt ze een telefoontje van Geert de Kockere die samen met haar het project Jij lievert wil uitwerken. Een echte uitdaging waarin zij de dubbelzinnigheid die hij uitdrukt met woorden, laat terugkomen in haar beelden. Er ontstond heel wat controverse over het boek, want ‘een prentenboek is toch voor kinderen’, maar het was tegelijk ook een enorm succes waarvoor ze een Boekenpluim in de wacht sleepten.

Vanaf dan ging de bal aan het rollen. “Ik heb nooit moeten smeken om werk,” vertelt Sabien, “en daar ben ik blij om, want een beeld spreekt je aan of niet. Je kan dat niet verkopen.” Sabien maakt zowel boeken voor kinderen als voor volwassenen. Een leuke afwisseling vindt ze zelf. Ze wil mensen raken. Kinderen wil ze vooral vrolijk maken en emoties leren kennen die moeilijk te verwoorden zijn. “Het stille onverwoordbare verwoorden,” is haar passie. Haar boeken voor volwassenen gaan over liefde en vragen daardoor emotioneel meer van haar. “Ze krassen in mijn hartje. Een evenwicht daarin vinden is fijn.”

Sabien haalt haar inspiratie op veel verschillende plaatsen, maar de bibliotheek is haar favoriete plek. Afhankelijk van het onderwerp laat ze zich inspireren door natuurboeken, beeldende kunstenaars zoals Rodin en haar grote collectie gravureboeken. “Maar inspiratie zit soms in een klein hoekje,” vertelt Sabien, “in kleine dingetjes die je raken op een moment dat je het minst verwacht. En dan schrik je soms van jezelf.” Sabien legt de lat hoog. Er gaan maanden van schetsen, voorstudie en modeltekenen vooraf aan een boek, zodat alles in elkaar past. Ze houdt ervan om symboliek te verwerken in haar tekeningen, symboliek die mensen ertoe brengt het boek opnieuw en opnieuw te lezen. “De cirkel moet rond zijn. Het verhaal dat in de beelden verscholen zit, maar niet verwoord wordt, moet kloppen.”

Sabien zit niet stil en we mogen van haar dan ook nog heel wat nieuwe projecten verwachten in de komende jaren. ‘De koningin is verdwenen,’ een voorstelling waarin zij de illustratie voorziet en één van haar favoriete projecten door de rechtstreekse interactie met het publiek, staat nog steeds op de planken. Maar er komen ook heel wat nieuwe boeken aan. In mei verschijnt een samenwerking met Maud Vanhauwaert. Maud voorziet het verhaal bij de geïllustreerde dagboekfragmenten van Sabien.

(tekst: Margot Vanmarcke)

 

UiT in zuidwest is een realisatie van zuidwest | www.zuidwest.be | alle rechten voorbehouden | privacyverklaring zuidwest | UiTPAS gebruiksvoorwaarden | UiTPAS privacybeleid