Blijf bewegen met deze 9 tips

Zit je thuis met een lonkende koekenkast en een onrustige fitbit? Beweeg voldoende en maak er een dagelijkse gewoonte van. Aan alle lopers, sportjunkies, endorfinejagers en yogagoeroes: doe mee met onze quarantraining.


 

Denk eraan: sport alleen of met je gezin of huisgenoot, en even niet met vrienden die elders wonen.

 

1. Ga op verkenning in je eigen buurt

Eerste hulp bij 10.000 stappen per dag? Trek naar buiten en maak een wandeling. Bekijk de huizen, houd halt bij dat standbeeld op het plein of verken een nieuwe buurt. En ging je altijd met de fiets naar het werk? Start je thuiswerkdag met een fietstocht die ongeveer even lang duurt. De straten zijn rustig nu, ideaal dus.

 

2. Zet je neer en... dans?

Tijd om uit je luie zetel te komen? Neem er dan een stoel bij, want dat is het enige wat je nodig hebt om de iconische dansbewegingen van Rosas danst Rosas te spiegelen. Choreografe Anne Teresa de Keersmaeker toont hoe het moet. Met het project Re:Rosas! wil ze iedereen laten dansen. Het kan... overal. Zolang je maar een stoel bij hebt.

 

3. Stofzuig je fit

Om te bewegen moet je niet opeens de ziel uit je lijf sporten. Het begint bij de kleine dingen. Zet  je favoriete meezinger op en maak van de stofzuiger je gitaar of danspartner. Verdient je huis een goede lenteschoonmaak? Trommel je gezin op en doe het samen. Je hebt zo voldoende beweging én je ziet snel resultaat. Dat laatste gaat over een proper huis natuurlijk. Die buikspieren zijn voor later. 

 

4. Run the race

Trek een paar goede loopschoenen aan, pimp je Spotify-lijst en maak dat hoofd leegOff you go. Langs de dijk, door het park, in het bos. Kom je iemand tegen? Doe de lopersgroet. Met een knikje, een zwaai of een kniezwengel desnoods. Heb je motivatie nodig? Bepaal samen met je vrienden een vooropgesteld doel. Hoeveel kilometer lopen jullie bij elkaar voor het einde van de crisis?

 

5. Waan je in de eighties

De jaren ‘80 zijn helemaal terug. Dus haal dat fluo badpak boven, doe een zweetband om en trek je sokken hoog op. Bodies in Motion tovert je woonkamer elke weekdag om in een eigties fitnessparadijs. Zet de muziek keihard en dans de ziel uit je lijf. 

 

6. Blijf thuis en ga viraal op Tiktok

Tiktok: de ideale bezigheid voor wie in quarantaine zit. Mensen gaan hier op de meest creatieve manier door het lint. Steek je benen en armen in de mouwen van je trui en hou een dance-battle. Of laat je leiden door het ritme van de wasmachine. Alles wordt in de strijd gegooid voor een origineel filmpje, zélfs huisdieren. Doe jij het beter? 

 

7. Kom tot rust

Yoga. Het hoeft niet zweverig te zijn. Bedank moeder aarde een andere keer en hou je chakras gesloten. Rol gewoon uit bed, leg je op de mat en strek je lichaam uit. Zit je een hele dag met een verkrampte houding voor je laptop? Of worden de digitale prikkels even te veel? Probeer de online yoga- en pilatessessies van YYoga Studio. Of doe een yogasessie van Plooyy met je kinderen voor het slapengaan.

 

8. Creëer je eigen fitnessruimte

Er staan ontzettend veel gratis work-outsessies en trainingen op het internet. Van vier, tien, twintig of dertig minuten. En voor buik-, bil- of armspieren tot een full body workout.

  • Pamela Reif is een Duitse personal trainer: haar work-outs zijn efficiënt, effectief en zonder te veel blabla.
  •  De trainers van The Box streamen dagelijks High Intensity Interval trainingen op Facebook

 

9. Loop, wandel of fiets op virtuele evenementen

Golazo laat zijn afgelaste sportwedstrijden virtueel doorgaan. Met het gratis online beweegplatform Keep Moving kan je op jezelf de juiste afstand lopen of fietsen en je medaille nadien symbolisch aan een hulpverlener schenken.

 

Created at: 31/03/2020

Reactie toevoegen

UiT in zuidwest is een realisatie van zuidwest | www.zuidwest.be | alle rechten voorbehouden | privacyverklaring zuidwest | UiTPAS gebruiksvoorwaarden | UiTPAS privacybeleid