B

Zelden brengen elektronische live-sets je zo vakkundig naar een ultradansbaar hoogtepunt als deze van B. Geduldig opbouwend brengen Bert Libeert en zijn 4 machines je naar minutenlange climaxen waar allesverscheurende synths en industriële bassen heer en meester zijn. Als drummer, podiummonster en één van de muzikale breinen van GOOSE zorgde Bert Libeert reeds voor onvergetelijke hits en verbluffende live spektakels. Dat hij met B nu definitief zijn stempel bovenop de techno & dance scéne zet mag een zekerheid wezen.

Bert Libeert wordt B

“Voor er sprake was van B maakte ik techno & dancemusic, en zoals dat nogal dikwijls het geval is bij producers in dit genre wilde ik graag met m’n eigen muziek gaan draaien. Na een tijd had ik al snel door dat DJ’en niet aan mij besteed was. Ik had er werkelijk niets aan om een track op te leggen en dan vervolgens 3 tot 5 minuten te wachten op de volgende mix. Begrijp me niet verkeerd, ik heb enorme bewondering voor goede DJ’s, het is een ambacht waar ik enorm veel respect voor heb! Maar, ik wilde meer."

Bert Libeert

 “Dave Martijn (gitarist bij GOOSE) stelde me voor om het eens met een “old school” live-setup te proberen. Ik weet nog dat ik dacht: 'Dit is het!!!' Toen is de bal snel aan het rollen gegaan. Ik merkte al snel dat het maken van tracks ook veel intuïtiever en leuker verliep als ik ze met mijn live-set maakte. In de studio heb je oneindig veel mogelijkheden en toegang tot allerlei klanken. Ik heb 4 machines uitgekozen en beslist dat ik het daarmee moest doen. Door jezelf beperkingen op te leggen ga je creatiever om met de mogelijkheden die je hebt. Voor mij werkt dit bevrijdend."

"Live spelen is voor mij zeer belangrijk. Dan komen de machines echt tot leven. Live zijn de nummers een jam, en kan ik enorm inspelen op het publiek en mezelf.

1 MAN VS 4 MACHINES

“De setup heet 1 MAN VS 4 MACHINES en heeft, zoals de naam doet vermoeden vier machines als basis. Een sequenser stuurt midi naar 2 drummachines en 2 synths. De basis, de ruggengraat van mijn beats, wordt gevormd door de legendarische Roland TR909 (1984). Deze machine is te horen in vele hits van de jaren ’80 (Phill Collins, Madonna), maar is voor mij vooral tot zijn recht gekomen bij de opkomst van techno en acid muziek. Er bestaan al vele klonen, maar ik vind de charme van een origineel instrument heel belangrijk. De tweede drummachine is de DR RHYTM 660 (1992), een machine die niet zo prijzig is, maar door zijn veelzijdigheid zeer welkom in deze setup. Voor warme analoge bassen en vette acid-sounds gebruik ik de DOEPFER DARK ENERGY. Als laatste gebruik ik de legendarische YAMAHA DX7 (1983) voor kille staccato bassen en melodisch/polyfone stukken.

Sound

“Mijn sound is voornamelijk beïnvloed door de bassen en industrial sounds van de EBM (Electronic Body Music) in de jaren ’80. Denk maar aan Front 242 en Nitzer Eb. Ook het trage tempo van de early new beat - nog voor The Confetti’s - speelde voor mij een belangrijke rol. De schreeuwende synths die kenmerkend zijn voor originele acid zijn prominent aanwezig. Daarnaast ben ik beïnvloed door alle goede dancemusic en techno van de laatste jaren.”

Veelzijdig

“Voor mij als muzikant-producer is het belangrijk om met veel verschillende projecten bezig te zijn, het zijn uitlaatkleppen. Ik heb te veel soorten ideeën en gevoelens om dit allemaal in één project kwijt te kunnen. Een voordeel is dat het ene project het andere voedt en beïnvloed. Ik haal veel inspiratie uit het ene project die ik dan weer kan gebruiken in een ander.”

De nieuwe EP Ambush

“Het opnameproces van mijn EP liep op verschillende manieren. De originele ideeën komen meestal uit de live-jams met mijn 4 MACHINES –mijn bandleden- (lacht, nvdr). Bij sommige nummers doe ik dan enkele overdubs om de opname rijker te maken. Een groot deel van deze EP heb ik in een studio in Berlijn afgewerkt, een stad die mij enorm inspireert.”

B – LIVE, B - EVENTS

“Vorige maand, april 2016, was mijn release-party van Ambush op een superlocatie in Kortrijk, de K2O. Een club die al een eindje leeg staat en we nieuw leven in bliezen. Mijn live shows zijn altijd spannend, ik kan me achter niets verbergen. Het is een grote wisselwerking tussen de vibe van het publiek en de mijne. Naast mijn “gewone” shows ben ik ook bezig met het organiseren van B – EVENTS. Zo is er al een poolparty geweest aan het open zwembad met enkele dj’s en mezelf als afsluiter. Dit feestje ging overdag door in zomerse sferen, nadien was er ook nog een afterparty in Sweet Lime. Ook speelde ik enkele malen op de kermisattractie Decadance. Een vreemde keuze zou je misschien denken, maar ik hou van deze clash. De clash tussen het kermis-publiek en de “hippere” jongeren die er normaal niet zouden komen. Deze zomer volgt er een nieuw concept dat ik nog niet kan verklappen!”

Jeff Mills

“Een B-live-ervaring die ik niet licht zal vergeten is deze op Nachtvogels. Spelen in een line-up met Jeff Mills is echt ongelofelijk. Niet alleen heeft hij onrechtstreeks een grote invloed op de muziek die ik maak met B, ook had ik de eer dat Jeff Mills mijn TR 909 gebruikte voor zijn live-set! Ik zal hem nooit meer wassen, maar dat deed ik sowieso al niet hoor.”

Uitgaansspots

In en rond Kortrijk zijn op dit moment vele coole initiatieven die voor goeie feesten zorgen. Nachtvogels, Crisscross, Sondag… om er maar enkele te noemen. Zelf plan ik niet veel live-shows op het voorhand. Ik laat me graag verrassen door wat er op me afkomt.

Website B

Tekst: Wolfram Carlier


Meer interviews over bands uit en in de regio vind je in de rubriek UiTklinkend.

Meer UiTklinkend

UiT in zuidwest is een realisatie van zuidwest | www.zuidwest.be | alle rechten voorbehouden | UiTPAS gebruiksvoorwaarden | UiTPAS privacybeleid