Filmproducer Hendrik Verthé viert 50e nominatie van Baghdad Messi

Filmproducer is het creatieve klankbord van de regisseur

Baghdad Messi, een kortfilm van de Belgisch-Koerdische regisseur Sahim Omar Kalifa, mocht recent zijn vijftigste internationale prijs op zak steken. Kalifa werd een gevestigde waarde in de Vlaamse filmwereld. Wie mee mag delen in die eer zijn de producenten Hendrik Verthé (29) uit Hulste en Kobe Van Steenberghe (32) uit Herzele. Beiden waren de producers van Baghdad Messi. Die vijftigste nominatie grepen we aan om Hendrik Verthé aan het lijstje UiTblinkers toe te voegen. 

Hendrik Verthé

Waar studeerde je toen je nog in Hulste woonde?

Na de lagere school in mijn geboortedorp Hulste (Harelbeke), trok ik in Kortrijk naar De Pleinschool. Ik koos voor de afdeling Latijn-moderne talen. Van jongs af aan was ik in de ban van film. Eerder dan zelf spreekbeurten te moeten houden, was film de taal waarin in dacht. Ik trok dan ook naar Sint-Lukas en nadien naar het Rits in Brussel om er als regisseur af te studeren. Op school zat ik bij Kobe Van Steenberghe uit Herzele. Samen startten we het productiehuis A Team Productions (ATP) op. Ons hoofddoel was om, met de financiële ruggensteun van de overheid, kortfilms en documentaires te realiseren. Dat zowel in eigen land als in het buitenland.

Geld vergaren

Sneller gedacht dan gedaan allicht! Hoe begin je nu aan een omslachtig iets als een film?

Een goed verhaal is inderdaad niet voldoende om een film te maken. Het realiseren ervan vertrekt meestal van bij een scenarist of een regisseur. Dan volgt het vergaren van de centen. Eén van onze hoofdbezigheden is het zoeken naar voldoende geldmiddelen. We kloppen daarvoor aan bij het Vlaams Audiovisueel Fonds en nadien komt het er op aan om het afgewerkte product ook in het grootst aantal zalen te krijgen. Het maken van een standaard langspeelfilm kost algauw zo’n slordige 2 miljoen euro. Een goeie ticketverkoop volstaat niet. De inbreng van het Vlaams Fonds is onontbeerlijk. De afzetmogelijkheden van Belgische filmproducties zijn in een klein land als het onze relatief beperkt. Het invoeren in 2004 van de fameuze Tax Shelter was voor de sector een goede zaak. Het zette er vele bedrijven er toe aan om in audio-visuele producties te investeren.

A team

Klopt het dat een samenwerking met de Iraakse regisseur Sahim Omar Kalifa jullie als co-producenten van Bagdad Messi op de kaart hielp zetten?

Inderdaad. De film bezorgde ons in 2013 wereldwijd méér dan 180 festivalselecties. De prent, gedraaid in Irak, kwam ook op de short list voor een Oscar. Goed voor bijna een nominatie maar toch net niet. Kalifa brengt nu eenmaal cinema zoals die hoort te zijn: simpel, aangrijpend en sociaal geëngageerd. Ondertussen is de maker ervan een gevestigde waarde geworden in de Vlaamse filmwereld. Geen toeval. Ook zijn vorige film ‘Land of Heroes’ leverde hem tal van internationale prijzen op.

Waar is jullie bedrijf a team productions gevestigd?

Bij mijn collega Kobe Van Steenberghe in Herzele. Maar dat is pas voorlopig. In Gent zijn we zijn bezig met de verbouwing van een woonboot. Dat moet uiteindelijk onze vaste werkstek worden.

Naar Dirk Bracke

Als producent werk je ook samen met Adil El Arbi. Adil werd bij ons slechts echt bekend sinds hij het op televisie bracht tot ‘De slimste mens’

We kennen Adil al veel langer. Al van tijdens zijn opleiding in Sint-Lukas. 'Image' regisseerde hij samen met Bilall Fallah en de film was zowel hun als onze eerste langspeelfilm. Die werd voor een goed deel in Molenbeek gedraaid. Niet de meest voor de hand liggende filmset! Ook zijn nieuwste film 'Black' die pas in november uit komt, maakte Adil samen met Bilall. Daarvoor werd in de kleurrijke wijk Matonge gewerkt, in hartje Brussel. Het verhaal is gebaseerd op het boek van jeugdauteur Dirk Bracke. Het wordt een harde prent over jeugdbendes in Brussel. Nele Meirhaeghe smeedde het script tot een pakkend filmscenario. Alle acteurs werden via streetcasting gevonden!

Hoe zou je Adil zelf kunnen omschrijven?

Als een heel fijne mens om als producent mee samen te werken. Op het vlak van film is hij een echte encyclopedie! Adil ademt echt film en werkt superhard! Voor zijn nieuwste film 'Black' die hij samen met Bilall maakt en waarvan de beelden al zijn ingeblikt, mikt hij op minstens 100.000 kijkers!

Wat wordt van een goede filmproducent verwacht?

Dat hij naast de opmaak van het financiële plaatje ook alle mogelijke praktische zaken voor zijn rekening neemt, zoals het samenstellen van de hele crew en het bijwonen van de opnames. Ontzettend belangrijk is dat hij op dezelfde golflengte zit als de regisseur! Hij moet als ’t ware zijn creatieve klankbord zijn. Het komt er dan ook op aan om op dezelfde lijn te zitten.

Welke andere Belgische filmregisseur behoort tot één van je voorbeelden?

Moeilijke vraag. Een naam om te onthouden is die van Robin Pront. De maker van de film 'D’Ardennen' die in het voorjaar 2016 in de zalen uitkomt. Met Kevin Janssens in één van de hoofdrollen.

Tot slot. Wie zijn internationaal jouw favoriete actrices in het buitenland?

Delicaat om namen te noemen. Als je toch een naam wil horen: Martha Canga Antonio, de zwarte hoofdactrice van negentien uit de film 'Black'. Ik geloof dat zij internationaal kan doorbreken. Als kind was ik ooit verliefd op de Amerikaanse Scarlett Johansson. En omdat ‘Gladiator’ mijn jeugdsentimentfilm was, hou ik het voor de mannelijke rollen bij… Russell Crowe!

Tekst: Bernard Vancraeynest

Video

Meer UiTblinkers

UiT in zuidwest is een realisatie van zuidwest | www.zuidwest.be | alle rechten voorbehouden | UiTPAS gebruiksvoorwaarden | UiTPAS privacybeleid